Isnin, 10 Januari 2011

ADDIE Model

Salam kawan-kawan, Alhamdulillah dapat bertemu lagi kita (^_^).

Edu Tech as a PRODUCT…
"The product of Educational Technology might refer to any one of the numerous educational materials developed for instructional purposes. Interactive video disc products such as the Supertext - Superdisc (Steele, 1987), or computer software such as MicroEd (Bruce College of TAFE - Muddle, 1987) illustrate the involvement of Educational Technology in the production of products requiring sophisticated organisational planning and execution".

Biasa sangatkan guna e-learning?  
E-learning ni sebenarnya merupakan salah satu hasil produk teknologi pendidkan yang mana telah menggunakan proses  yang dinamakan Addie Model. Addie model ini digunakan sebagai peta bagi membuat gambaran komprehensif berkaitan e-learning.
Addie model adalah generic process yang dulunya digunakan oleh instructional designers dantraining developers.
Ianya melibatkan 5 fasa utama iaitu analysis, design, development, implementation and evualation. 

Kebanyakkan design model adalah berasaskan kepada ADDIE model antaranya, Dick & Carey Model dan juga Kemp ISD Model.
Antara satu sebab mengapa Addie model menjadi pilihan adalah kerana rapid prototyping. Model ini juga menjimatkan masa dan duit dengan menangkap masalah pada masa yang sama turut menyelesaikannya.

Ok kita masuk kepada setiap fasa..

Fasa pertama adalah analysis.
3 perkara utama yang diperlukan pada fasa ini adalah, calrify the problem, establish goals and instructional objectives, and identify knowledge and skills learner. 
  
Ada beberapa persoalan yang memimpin anda di peringkat ini iaitu:
-       Who are the learner and what are their characteristics?
-       What is the new behavioral outcome?
-       What type of learning constraint exists?
-       What are the delivery options? ?

Fasa kedua iaitu Design Phase.
Fasa kedua seakan-akan lesson plan.
Di dalam fasa ini, kita deals dengan learning objectives, learning outcomes, assessment instrumets, exercises content, analysis on subject matter, dan juga media selection.
Fasa design ni  perlu spesifik dan systematic.
"In term of elearning development, the major product of elearning course design process  is the storyboard".

Fasa ketiga pula adalah Development Phase.
Dalam fasa ini, instructional designer dan developers  akan mencipta dan mengumpulkan aset kandungan yang telah dirangka tindak dalam fasa design. Dalam fasa ini juga, storyboard dan grafik dirangka. Sekiranya e-pembelajaran wujud, developers akan integrate teknologi yang berkaitan. Tester akan debug procedures. Kemudian, projek akan disemak dan diulangkaji melalui hasil yang diterima.

Fasa keempat adalah Implemantation.
Dalam fasa ini, a procedure of training for facilitators and learner is developed. The facilitators mesti cover course curriculum, learning outcomes, method of delivering, an testing procedures.
Untuk pelajar, mesti bersedia dengan training  on new tools (software and hardwre) and also student registration.

Fasa terakhir adalah Evaluation phase.
Penilaian ini dijalankan bagi meningkatkan keberkesanan bahan-bahan di dalam elearning . Ada dua jenis kaedah penilaian iaitu formative dan summative.

Formatif - muncul pada setiap fasa ADDIE proses. manakala,
Sumatif - muncul setelah hasil(feedback) dari pengguna telah dikenalpasti. 

Jadi, itulah dia ADDIE Model..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan